Kungl. Vitterhetsakademin

Anders Cullhed Akademiens preses delar ut Gad Rausings pris 2019 till professor Lena Liepe.Foto: Urban Wedin

Gad Rausings pris 2019

Gad Rausings pris för framstående humanistisk forskargärning tilldelas 2019 professor Lena Liepe, Linnéuniversitetet, för hennes banbrytande och djuplodande studier av den nordiska medeltidskonsten.

NORDISK KONSTHISTORIA

Lena Liepe hör till de mer framträdande konsthistorikerna i Norden. Hennes forskning har en huvudinriktning mot nordisk och nordeuropeisk medeltid. I ett flertal djuplodande undersökningar belyser hon forskningsfrågor med stor relevans för centrala teoretiska och metodiska överväganden inom konstämnet. Avhandlingen Den medeltida träskulpturen i Skåne (1995) följdes av en bok om medeltida stenkyrkobyggen i Nordnorge, Medieval Stone Churches of Northern Norway: The interpretation of Architecture as a Historical Process (2001) där titeln avslöjar hennes intresse för hur byggnader omtolkas under historien. Hennes djupa idé- och kulturhistoriska kunskaper kommer också fram i boken Den medeltida kroppen: Kroppens och könets ikonografi i nordisk medeltid (2003) där Liepe analyserar hur kroppar skildras i medeltida bildkonst och vilka variationer i social tillhörighet och genus som uppvisas. Även frågor om receptionen och vilken betydelse som kan tillmätas denna variation tas upp i samband med specifika kyrkorum. Teori- och metodfrågor hålls levande genom analyser och diskussioner kring materialet.
Studies in Icelandic Fourteenth Century Book Painting från 2009 är en annan typ av arbete som visar på Liepes bredd och subtilitet som konstforskare. Här står verkstadsfrågor, dateringar och stilkritik i centrum. Men även metoddiskussioner spelar en framträdande roll och det i grunden väletablerade konstvetenskapliga förhållningssättet tas på intet sätt för givet. Liepe konstaterar istället att stilkriterier inte är givna essentiella egenskaper hos föremålen utan attribueras av forskaren utifrån uppsatta kriterier och reglerade förhållningssätt.

Många som under senare tid besökt det nyrestaurerade och nyöppnade Nationalmuseum i Stockholm tänker sig nog att museet åter har blivit ganska likt den ursprungliga institutionen. Få är medvetna om att hela den nuvarande entréhallen länge var ett utställningsrum för svensk medeltidskonst, samlingar som numera finns på Historiska museet. Detta behandlas i Lena Liepes senaste bok A Case for the Middle Ages. The Public Display of Medieval Church Art in Sweden 1847–1943 (2018). Genom ingående rekonstruktioner av de ursprungliga utställningssammanhangen diskuterar Liepe ideologiska frågor gällande presentationen av medeltida konst från mitten av 1800-talet till mitten av 1900-talet. Detta material var under den aktuella perioden en del av Vitterhetsakademiens ansvarsområde. Det bytte lokaler från Stockholms slott till Riddarstolpes palats, vidare till Nationalmuseum och slutligen till Historiska museet. I boken varvas detaljerade redogörelser för öppettider, elektrifierad belysning, glasvitriner och utställningsarkitektur med internationella utblickar och vår egen tids evalueringar.
Studien mynnar ut i en nyanserad kritik av den utbredda uppfattningen att de medeltida kyrkoinventariernas roll i utställningssammanhanget var att tjäna en nationalistisk historieskrivning. Liepe konstaterar att de inte fungerade särskilt väl i ett sådant sammanhang utan gjorde ett starkt, sakligt motstånd. De viktigaste föremålen var tillverkade utomlands och hela den katolska kyrkotraditionen passade dåligt med den nationalistiska bilden av självständig svensk utveckling och nationell autonomi. I stället kom föremålen därför ofta i praktiken att fogas in i ett modernistiskt estetiskt paradigm där de lösgjordes från sin kultiska funktion och blev till isolerade konstobjekt för enskild kontemplation och estetisk förkovran. Till att börja med var de kulturhistoriska och längre fram de konstvetenskapliga kunskapsperspektiven grundläggande. Det utbildningspolitiska och konstfostrande syftet var ofta explicit och till skillnad från den nationalistiska retoriken – som även den ges utrymme i studien – även väl förankrat i de aktuella utställningspraktikerna. Liepes argumentationen utgår således i hög grad från utställningarna själva och deras organisering, snarare än från de texter som producerades kring dem. Genom att på detta sätt lyfta fram såväl rent metodologiska som receptions- och utställningshistoriska aspekter har Liepe bidragit till kunskapsutvecklingen och förnyelsen inom ett forskningsfält av central betydelse för det nordiska forskarsamhället.

Lena Liepe (f. 1962) har doktorsexamen i konstvetenskap från Lunds universitet (1995). Hon blev professor i Tromsø 2004, tilldelades snart därefter en professur i konstvetenskap vid Oslo universitet och är sedan 2018 professor vid Linnéuniversitetet. Hemsida med publikationsförteckning: https://lnu.se/personal/lena.liepe/

Om gad rausings pris

Gad Rausings pris för framstående humanistisk forskargärning delas årligen ut till en framstående nordisk forskare inom ett antal angivna ämnesområden.


Priset instiftades av hedersledamoten Gad Rausings tre barn till faderns minne och ska enligt donationsbrevet delas ut ”till en vetenskapsman som gjort verkligt framstående och varaktigt betydelsefulla insatser inom något av följande ämnesområden: Arkeologi (utan begräns­ningar i fråga om region eller period). historia bestämd som humanis­tisk disciplin, filosofins historia, idé- och lär­domshistoria, konst-, litteratur- och musik­historia, religions- och rättshistoria, etnologi, allmän språkvetenskap och studiet av språk­familjer och enskilda språk. Priset skall i första hand tilldelas forskare som fullgjort huvuddelen av sina insatser inom det nordiska forskarsamhället.”

2018 Professor Mogens Trolle Larsen, Köpenhamn
2017 Professor Sten Ebbessen, Köpenhamn
2016 Professor Erik A. Nielsen, Köpenhamn
2015 Professor Sverre Bagge, Bergen
2014 Professor Minna Skafte Jensen, Köpenhamn
2013 Professor Jan Terje Faarlund, Oslo
2012 Professor Kirsten Blinkenberg Hastrup, Köpenhamn
2011 Professor em. Åke Daun, Stockholm
2010 Professor Vésteinn Ólason, Reykjavik
2009 Professor Eva Österberg, Lund
2008 Professor Simo Knuuttila, Helsingfors
2007 Docenten, Dr.Phil. Mogens Herman Hansen, Köpenhamn
2006 Professor Heikki Räisänen, Helsingfors
2005 Museuminspektör, Dr.phil. Jørgen Jensen
2004 Professor emeritus Ulf Teleman, Lund

Till startsidan
Instagram
Twitter
Facebook
Digitaltmuseum
My newsdesk

Kungl. Vitterhets Historie och Antikvitets Akademien

Telefon: 08-440 42 80

E-post: kansli@vitterhetsakademien.se


Besöks- och leveransadress:
Villagatan 3, 114 32 Stockholm


Integritetspolicy/GDPR

Postadress:
Kungl. Vitterhetsakademien
Box 5622
114 86 Stockholm


Fakturaadress:

Kungl. Vitterhetsakademien
Kund-Id:PDC 7237
FE595
105 69 Stockholm

 

Bankgiro: 535-3552


© KUNGL. VITTERHETSakademien